Onze school

Ooit kinderen met behulp van bamboestokken een volwaardige brug zien bouwen, waarmee je een sloot kunt oversteken? Vanuit de praktijk van de Nicolaas Beets kunnen we zeggen: het is te doen. Mits je goed samenwerkt, een beetje logisch nadenkt én niet te hard stampt.

Goede basis

Het is tekenend voor openbare basisschool Nicolaas Beets. Wij zijn een school die veel waarde hecht aan vakken als taal, rekenen en spelling. De basis van ons onderwijs is in orde, de leeropbrengsten zijn goed. Maar dat vinden wij niet genoeg. In onze ogen moeten leerlingen nog veel breder en met meer fantasie uitgedaagd worden om te ontdekken waar hun talenten en interesses liggen.

Het echte leven

Daarom bouwen wij dingen, zoals een brug. Daarom hebben wij ateliers waarin kunstenaars leerlingen begeleiden bij het maken van prachtige creaties, gaan we naar het theater, werken we schoolbreed projecten uit (bijvoorbeeld rond de Kinderboekenweek), organiseren we open podia en tal van naschoolse activiteiten en zaaien en oogsten we groente en planten in onze eigen schooltuin.

Al deze activiteiten vergroten de wereld van kinderen. Spelenderwijs en op hun eigen niveau nemen zij het initiatief. Ze overleggen, werken samen en verzinnen oplossingen voor problemen, net als in het echte leven. Het zijn essentiële vaardigheden om uit te groeien tot zelfbewuste en goed functionerende burgers in de samenleving van de 21e eeuw.

Vrolijk en blij

Maar misschien wel het allerbelangrijkste op de Nicolaas Beets is iets dat niet zo tastbaar is als kennis en kunde. Dat heeft te maken met gevoel en sfeer. Hoe zit een leerling in zijn vel? Hoe gaat hij om met anderen en anderen met hem? Om dat te kunnen volgen, moet je een kind echt ‘zien’ en dicht bij hem willen staan. Hoe kunnen wij hem helpen bij zijn sociaal-emotionele groei?

Wij zijn ervan overtuigd dat een kind zich gaat ontwikkelen, zodra hij zich goed voelt. Resultaat ontstaat uit welbevinden. Niet voor niks bestaat ons logo uit een figuur met een groot hoofd (dat veel kennis bevat!) én een brede glimlach. Het zegt veel over wat het ultieme doel is van ons onderwijs: dat een kind vrolijk en blij naar de Nicolaas Beets gaat en vrolijk en blij weer thuiskomt.

Dit zijn onze bouwstenen:

• Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect
  • Betrokkenheid
  • Autonomie
  • Onderzoekend

Op welke locatie van de Nicolaas Beets u ook komt, deze bouwstenen zijn voor de hele school hetzelfde.